Väikeautode vajadus avastati 1950-ndate teises pooles ka tolleaegses Nõukogude Liidus ja nagu maale tavaks oli, siis välismaalt hangiti erinevaid väikeautosid uurimiseks ennem oma toodangu tootmist.
Väikeautode vajadus avastati 1950-ndate teises pooles ka tolleaegses Nõukogude Liidus ja nagu maale tavaks oli, siis välismaalt hangiti erinevaid väikeautosid uurimiseks ennem oma toodangu tootmist. Uuritavate seas olid Goggomobil, Zündapp Janus ja Fiat 600. Neist sai au olla aluseks tulevasele ZAZ 965:le (Soomes tuntud JALTA nime all). Joonestuslaual ja prototüübina tunti seda kui MZMA 444 või Moskvitš 444. Projekt edenes kiiresti ja esimesed joonised tulevast auto mudelist avaldati “Tehnika maailma” numbris 6/59 ja fotosid juba paar numbrit hiljem.
Auto mudeli nimi ei olnud ametlikult veel teada ja nii kutsuti teda alguses Kommunaar-nimega seda siis valmistajatehase järgi, küll aga oli juba hulgaliselt tehtud ilukilpe 3A3 kirjaga.
Proovipartii prototüüpide piltidel on leida mitmeid erinevusi pisidetailides.
ZAZ 965 mudeli ametlik tootmine algas aastal 1960 ja jätta arvestamatta tagakapotti, meenutas ta vägagi FIAT 600.t, esisuunadki olid poritiiva peal suured esimestel mudelitel, samuti olid küljeklaasid avatavad nagu liuguksed, leidus palju teisigi sarnasusi veermikus ja ülekandes.
Kummid olid 13 tollised ja kliirens piisavalt suur, see oli muidugi tingitud tootjamaa kehvadest teedest. Mootoriks TM:s manitakse 600-750 cc, 2-4 silindrilist bokserit, kuid saritootmisse läks 750 cc V4 õhkjahutusega. ZAZ 965 mudelit Soome ei turustatud küll aga Suur-Britanniasse viidi neid aastatel 1961 ja 1962, mõlemal aastal esinesid nad London Motor Show’s
Jalta turustamine Soome sai alguse mudelist 965A läbi Konela OY aastal 1965. Selle mudeli mootor oli juba 887 cc ja 27hj (965 mudelil 23hj). See oli tol hetkel Soomes odavaim auto, makstes 4290 Soome markka, tõsi Trabant maksis ainult 30 markka rohkem. Mootor oli täiesti NL-s välja töötatud seega kehva maine ja koostekvaliteediga. Eelmainitule valmistati ka mudelit 965B, see oli varustatud invaliidide jaoks.
Maaletooja Konela Oy reklaami kohaselt oli sõnum “emagi sõidaks meeleldi”. Odavast hinnast hoolimata ei läinud Jaltad eriti kaubaks. Maaletoomine juba vaibuski mõne aastaga. Jalta oli küll veel müügis aastani 1967. Kasutatud Jaltade hinnad kukkusid kiiresti ja aastal 1969 müüdi 3-4 aastat vanu Jaltasid 700-1200 margaga ( sama vana Fiat 600 maksis 4200 markka)
Paari aasta jooksul mil Jaltat müüdi tegi Konela Oy reklaami 2 autoga “Jaltalla Jaltalle” millest kirjutati mitmetes väljaannetes, kuid müügiedu see ei toonud.
Aastal 1984 oli Soome autoregistris järgi vaid üks Jalta (tänaseid andmeid ei oma)
Kasutatud materjal: “Kääpioautouutiset” Lauri Viljanen Tõlkis: Imre |